ΣΕ ΟΡΙΖΟΝΤΑ 10 ΕΤΙΑΣ ΠΛΕΟΝ Η ΑΣΤΙΚΗ ΣΗΡΑΓΓΑ ΤΗΣ ΚΑΤΕΧΑΚΗ ΠΡΟΣ ΤΗ ΠΑΡΑΛΙΑ

Νοέ 21, 2020 | Δημοτικά

Νέο ενδιαφέρον αποκτά η υπόθεση της υπογειοποίησης της λεωφόρου Κατεχάκη, καθώς τους τελευταίους μήνες το ζήτημα έχει ξαναέρθει στο προσκήνιο.

Η λεωφόρος Κατεχάκη ξεκινά από την Ηλιούπολη και είναι ένας από τους κεντρικούς οδικούς κόμβους του λεκανοπεδίου, που συνδέει τα νότια με τα βόρεια προάστια. Ήδη από τη δεκαετία του 1990 είχε εκφραστεί δημόσια η ιδέα της υπογειοποίησης ενός μεγάλου τμήματος, γεγονός που θα άλλαζε σημαντικά τα κυκλοφοριακά δεδομένα για την Ηλιούπολη. Πρόκειται για ένα θέμα που είναι ψηλά στην ατζέντα του δημόσιου διαλόγου στην τοπική κοινωνία και στο δημοτικό συμβούλιο και που ταλανίζει χρόνια την Ηλιούπολη, χωρίς ωστόσο να έχει υπάρξει κάποια σημαντική εξέλιξη.

Πως Προέκυψε Η Ανάγκη Υπογειοποίησης

Το 2014, η δημοτική αρχή του Δήμου Ηλιούπολης είχε πραγματοποιήσει μια μελέτη σχετικά με την κυκλοφοριακή πυκνότητα στο τμήμα της λεωφόρου Κατεχάκη που αφορά στην Ηλιούπολη. Σύμφωνα με τους μελετητές, από τη λεωφόρο περνούν σχεδόν 50.000 οχήματα, προκαλώντας κυκλοφοριακή συμφόρηση. Η Ηλιούπολη, φυσικά, δεν μπορεί να σηκώσει τόσο μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο, κυρίως λόγω ρυμοτομίας: Το τέλος της λεωφόρου καταλήγει σε 2 κεντρικά εμπορικά σημεία της πόλης που διαθέτουν πλατείες, με το μποτιλίαρισμα και τα ατυχήματα να είναι καθημερινό φαινόμενο.

Η λύση σε αυτό το πρόβλημα φαίνεται, κατά τους ειδικούς, πως είναι η υπογειοποίηση τμήματος της λεωφόρου. Σε γενικές γραμμές, η ιδέα περιλαμβάνει τη δημιουργία υπόγειας αστικής σήραγγας η οποία θα ξεκινά από το ύψος των στρατοπέδων “Σακκέτα” και θα καταλήγει στη λεωφόρο Βουλιαγμένης, αποσυμφορώντας την Ηλιούπολη από τη διαμπερή κυκλοφορία.

Πρόκειται για ένα έργο που εκτός από τα οφέλη που έχει για την πόλη μας, έχει και υπερ-τοπική σημασία. Στην ουσία η υπόγεια αυτή σήραγγα θα αποτελεί τον δρόμο που θα λειτουργεί ως συνδετήριος οδικός άξονας δύο μεγάλων κυκλοφοριακών δακτυλίων της πρωτεύουσας, της Αττικής οδού με τη λεωφόρο Βουλιαγμένης. Όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς, το έργο συνδέεται άμεσα με την επένδυση στο Ελληνικό, καθώς οι αυξημένες κυκλοφοριακές ανάγκες της νέας πόλης που θα δημιουργηθεί στο παραλιακό μέτωπο απαιτεί αναβάθμιση του περιφερειακού οδικού συστήματος.

Τα Σενάρια

Οι τεχνικές λεπτομέρειες της Αστικής Σήραγγας είναι σε μεγάλο βαθμό ένα επτασφράγιστο μυστικό, με τις πολυσυζητημένες μελέτες να είναι 2: Μία του κ. Κωνσταντίνου Ζέκου και μια του κ. Σέργιου Λαμπρόπουλου.

Τα σενάρια που έχουν διαρρεύσει μέχρι στιγμής κάνουν λόγο για μία υπόγεια σήραγγα  μεταξύ 2,5 και 3,1 χιλιομέτρων που θα ξεκινά από την Καισαριανή και θα είναι μια κλειστή  αρτηρία (3) λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, πλήρη έλεγχο προσβάσεων και (3) ανισόπεδους κόμβους. Ένα εκ των σεναρίων αναφέρει πως τα πρώτα 1.000μ θα διανοιγούν με διατρητική μέθοδο (New Austrian Tunneling Method – ΝΑΤΜ και Open Face Shield – OFS), ενώ τα υπόλοιπα 2.100μ με την μέθοδο Cover & Cut κάτω από τη Λ. Ελευθερίου Βενιζέλου, τις Πλατείες 28ης Οκτωβρίου και Εθνικής Αντιστάσεως, τη Λ. Σοφοκλή Βενιζέλου και την Πλατεία 25ης Μαρτίου, μέχρι τη Λ. Βουλιαγμένης, η οποία σχεδιάζεται να  να διαπλατυνθεί και να αποκτήσει 4 ανισόπεδους κόμβους, με χαρακτηριστικότερο εκείνο στο ύψος της λεωφόρου Αλίμου.

Σύμφωνα με τα διάφορα στοιχεία που έχουν δει έως σήμερα το φως της δημοσιότητας, η μόνη συναρμογή της σήραγγας θα είναι στην λεωφόρο Βουλιαγμένης: Με λίγα λόγια, δεν θα συνδέεται με κανέναν κεντρικό οδικό άξονα της πόλης. Η φήμη αυτή μαζί με το σενάριο μίας διώροφης υπόγειας σήραγγας, στην οποία θα επιτρέπονται μόνο ΙΧ, έχει προκαλέσει συζητήσεις και διαφωνίες μεταξύ των παρατάξεων κατά το παρελθόν, καθώς σε καμία περίπτωση δεν γίνεται αποδεκτό από το δημοτικό συμβούλιο η πόλη να επιβαρυνθεί με βαρέου τύπου οχήματα που δεν θα επιτρέπεται να διέρχονται μέσα από την υπόγεια σήραγγα. Μάλιστα, τόσο ο νυν όσο και ο τέως Δήμαρχος έχουν διαμηνύσει σε όλους τους τόνους πως δεν θα επιτρέψουν να συμβεί κάτι τέτοιο, ακόμα και αν χρειαστεί να «κλείσουν» την Κατεχάκη.

Που θα καταλήγει, όμως, η υπόγεια σήραγγα;

Τα 2 σενάρια που έχουν δημοσιοποιηθεί δεν αναφέρουν ακριβή τοποθεσία, ωστόσο όπως είχε αναφέρει ο μελετητής κ. Ζέκος σε ημερίδα που είχε διεξαχθεί στην Ηλιούπολη το 2016, η αστική σήραγγα θα εκβάλει λίγο μετά το τέρμα της Σοφοκλή Βενιζέλου, στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Ωστόσο, όλα αυτά είναι πρόκειται για λεπτομέρειες που δεν δύνανται να δημοσιοποιηθούν από κανένα γραφείο πριν προκηρυχθεί αρχιτεκτονικός διαγωνισμός.

Και όπως όλα δείχνουν, ο εν λόγω διαγωνισμός δεν θα έρθει πριν το 2023.

Το Χρονοδιάγραμμα Υλοποίησης

Το 2023 φαίνεται πως είναι η χρονιά-ορόσημο για την αστική σήραγγα Ηλιούπολης. Αν και φημολογείται πως το έργο θα είναι αμιγώς δημόσιο, πηγές από το Υπουργείο Υποδομών αναφέρουν πως δεν θα υπάρξουν εξελίξεις πριν από τη συγκεκριμένη ημερομηνία, οπότε και θα διεξαχθεί ο νέος διαγωνισμός παραχώρησης της Αττικής Οδού από το ΤΑΙΠΕΔ.

Παρά το γεγονός ότι αρκετά μελετητικά γραφεία έχουν ήδη ετοιμάσει σοβαρά προσχέδια του έργου, με χαρακτηριστικότερη περίπτωση αυτή της DROMOS CONSULTING του κ. Κωνσταντίνου Ζέκου, όλα βρίσκονται σε επίπεδο συζητήσεων και φιλολογίας. Δεν υπάρχει καμία επίσημη προκαταρκτική μελέτη και όλα μοιάζουν σαν ένα λευκό κομμάτι χαρτί.

Μέχρις ότου να γίνουν όλες οι προετοιμασίες και να έχουν εξασφαλιστεί όλες οι απαραίτητες αδειοδοτήσεις, θα έχουν περάσει σίγουρα πολλά χρόνια. Όσο για τη χρηματοδότηση, φαίνεται πως τα επιτελικά στελέχη του αρμόδιου Υπουργείου σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν κονδύλια από το ταμείο ανάκαμψης, χωρίς ωστόσο να έχει οριστικοποιηθεί το ο,τιδήποτε. Με βάση τα σενάρια που έχουν δημοσιοποιηθεί, το κόστος κυμαίνεται από 400 έως 600 εκατ. ευρώ.

Πηγή: ilioupolinews